מחיקת רישום משטרתי: כך זה אפשרי

במשטרת ישראל מנהלים שני מאגרי מידע של רישומים לגבי האזרחים: רישום פלילי ורישום משטרתי. המרשם הפלילי מכיל את כל המידע על הרשעות וענישה של בית המשפט לכל מי שהורשע בפלילים בעבירות מסוג פשע ועוון, או כל צו שהוצא בעניין כלשהו. מדובר בצווים כמו צווי פיקוח ומבחן, עבודות שירות לתועלת הציבור, מצבו של נאשם והחלטות בתי המשפט מקטינים ועד בגירים. הרישום המשטרתי מכיל רישומים שנוגעים לחקירות שנערכות לאנשים גם כאשר אינם מועמדים לדין או כאשר יש רק משפטים שעדיין נערכים ללא הכרעה. גם תיקים שנסגרים ללא ראיות או בהיעדר עניין לציבור מצויים בו. כלומר, גם אם רק נחקרתם או העדתם בחקירה כלשהי או עוכבתם לחקירה שמכם רשום שם ואינו נמחק. מכאן ברור למה כל רישום פלילי של המשטרה מכריע בנוגע לגורלכם ושמכם הטוב. ההבדלים בין המאגרים ברור. אחד כולל רישומים לאחר הליך פלילי ואחד לפניו או בלעדיו, כולל תיקים פתוחים וכאלה שלא הוגש בהם כתב אישום כלל בפרקליטות.

תעודת יושר

תעודת יושר היא זאת שניתנת לכל אזרח שאין לו רישום פלילי במרשם הפלילי, כלומר לאחר הליך משפטי שהסתיים בהרשעה. זהו העבר שעליו מדברים כאשר מבקשים מחיקת רישום פלילי ועבר פלילי. עם זאת, יש גם השלכות קשות לרישום משטרתי שאינו פלילי אם יש תיקים פתוחים משום שיש עיסוקים שלא תוכלו לעסוק בהם במקרה כזה, אולם גם זה ניתן לטיפול על ידי מחיקת רישום משטרתי. הבעיה העיקרית היא שהמאגר הזה פתוח לעיון הציבור וכל גורם ולכן כולם יכולים לראות רישום משטרתי כזה. אזרח לא חייב לדעת שיש מישהו שמציץ במרשם כזה והוא לא יכול למנוע זאת וזאת סיבה חשובה עוד יותר למה למחוק זאת, כי מי שיכול לבדוק זאת הוא כל אזרח או גופים כמו: היועץ המשפטי לממשלה, המשטרה על כל זרועותיה, צה"ל, השב"כ, הפרקליטות ועוד. בכל חקירה פתוחה אפשר לראות את התיקים שפתוחים נגדכם למרות חזקת החפות. רישום משטרתי יפגע גם במי שרוצה לנהל השקעות או לעסוק בתפקידים פיננסיים במוסדות וארגונים כאלה.

מחיקת רישום משטרתי

חיוני לפעול לטיהור שם האדם במיוחד כאשר תיק נסגר בגלל היעדר ראיות ולא בגלל חוסר אשמה. ישנם כמה מסלולי מחיקת רישום משטרתי אבל הם מחויבים בייצוג של עורך דין כדי לנהל אותם, כמו זכות השימוע. שבע שנים מתום פתיחת תיק חובה למחוק אותו אוטומטית לפי מועד סגירת התיק מסוג פשע. מחיקת רישום משטרתי תיעשה גם לחקירות בעבירות קלות יותר מסוג עוון או חטא בכפוף להחלטת קצין משטרה אם למחוק אותן. פירוש הדבר שיש תיקים שלא יימחקו בכל זאת. יש נסיבות שונות שמאפשרות מחיקה של תיק גם לפני חלוף שבע השנים כמו גילו והנסיבות של האירוע ואם יש לאדם עוד רישומים. מחיקת רישום משטרתי אפשרית במסלול הגשת בקרשה מנומקת למחיקת הרישום בגלל חוסר אשמה, ביטול רישום משטרתי או מחיקה שלו בגלל תיק חקירה סגור.

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדין
שתפו בווצאפ
עו"ד רובין

עו"ד רובין

נשמח לתת לכם שירות בעברית ובאנגלית. מעל 40 שנות ניסיון בעריכת דין. לייעוץ משפטי, חייגו: 02-563-77-68

מאמרים נוספים בתחום המשפטי