חלקו של אקטואר בהליך גירושין וחלוקת הרכוש

חתונה בכוח

אקטואר הוא איש מקצוע שמוסמך על מנת להשתמש בטכניקות מתמטיות, סטטיסטיות וכלכליות כדי לפתור בעיות כלכליות מורכבות שבהן משולב מצב של אי ודאות. כתוצאה מכך, יש לו חלק גם בהליכי גירושין ובעיקר בנוגע לכל מה שקשור אל חלוקת הרכוש.

השירות שמספק אקטואר נועד לטובת הערכת שווי של רכוש בני הזוג וזאת לשם חלוקה הוגנת. כמו כן, הוא חיוני במצבים שבהם לא נערך בין בני הזוג הסכם ממון שאמור להסדיר באופן מפורט את מבנה החלוקה.

מאפייני אקטואריה בהליכי גירושין

אקטואריה עוסקת מטבעה בחישוב הסתברויות. בניגוד לחישובים רגילים שמתמקדים בנסיבות הקיימות, התפקיד של אקטואריה הוא לנסות ולשער כיצד יתבצע החישוב בעוד כמה שנים קדימה וכאשר לא כל הנתונים ברורים. לכן ניתן להצביע על מספר מאפיינים בולטים שלה גם בהליך גירושין וחלוקת הרכוש:

א. הלכת שיתוף או הסדר איזון משאבים – אקטואר מעורב גם במצבים שבהם חלוקת הרכוש נעשית לפי הלכת השיתוף וגם במקרים שבהם היא נעשית במסגרת הסדר איזון המשאבים. השאלה לפי איזה תקנות יש לפעול היא פונקציה של המועד בו נישאו בני הזוג. הערכת שווי למשל רלוונטית אם הנישואין התרחשו לפני תאריך 1 בינואר 1974, בעוד הסדר איזון משאבים תקף לכל מי שהתחתן לאחר מכן.

ב. שיתוף פעולה עם עורך דין – כמובן שאקטואר לא פועל לבדו על מנת לקחת חלק בהליך גירושין וחלוקת רכוש. עליו לשתף פעולה עם גורמים נוספים ובעיקר עם עורך דין, כדי להוביל לפרידה הוגנת ולמנוע מצב של סכסוכים או חיכוכים.

ג. חישוב מהוון – חלקו של אקטואר בהליך גירושין וחלוקת הרכוש מבוסס רובו ככולו על היכולת שלו לערוך חישוב מהוון של שינויים עתידיים בנכסים כמו השקעות בניירות ערך, זכויות פנסיה, ביטוח מנהלים וכדומה. למעשה, החישוב המהוון באופן שצופה פני עתיד הוא המאפיין הבולט והעיקרי של אקטואריה בהקשר של גירושין וחלוקת רכוש או הסדר איזון משאבים.

איך בוחרים אקטואר?

כדאי לקבל המלצות על אנשי מקצוע שמכירים מקרוב את תחום הגירושין ומסוגלים לספק הערכות מבוססות. רצוי להתייעץ גם עם עורכי דין ולערב את האקטואר בשלב הנכון.

בשורה התחתונה, לאנשי מקצוע שעוסקים בחישוב הסתברות יש תפקיד חשוב בהליכי גירושין וחלוקת הרכוש. יש לוודא שמדובר על אקטואר אמין ובמידת הצורך ניתן להיעזר בו גם על מנת להעריך שווי של נכסי קריירה ומוניטין.

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדין
שתפו בווצאפ
עו"ד רובין

עו"ד רובין

נשמח לתת לכם שירות בעברית ובאנגלית. מעל 40 שנות ניסיון בעריכת דין. לייעוץ משפטי, חייגו: 02-563-77-68

מאמרים נוספים בתחום המשפטי