הוצאת צו ירושה

צו ירושה הוא צו משפטי מטעם הרשם לענייני ירושה, המסדיר את חלוקת העיזבון של נפטר שלא ערך צוואה בחייו. הצו אינו מפרט את פרטי העיזבון שכן אלו פרטים אשר אמורים להימנות בצוואה ולמדינה אין ידיעה על כל רכושו של אדם. משכך הצו למעשה קובע מי הם יורשיו של המנוח ומה החלק שמקבל כל יורש על פי החוק מן עיזבון.

על מנת לקבל צו ירושה, יש להגיש בקשה להוצאת צו ירושה ללשכת הרשם לענייני ירושה אשר בתחום סמכותו התגורר המנוח, או לאחד מבתי הדין הרבניים. לרוב נהוג לפנות לרשם לענייני ירושה.

כל מי שיש לו עניין בעיזבון כיורש רשאי להגיש בקשה לצו ירושה, בנוסף יכולים לעשות זאת מנהל עיזבון,  או נושה של אחד מהיורשים.

לאחרונה הרשם לענייני ירושה הרחיב את השירות לקהל הרחב וכיום ניתן להגיש בקשה באופן מקוון באינטרנט. עם זאת, ההליך אינו פשוט כלל ולכן רבים פונים למשרד עו"ד לענייני ירושה לצורך עזרה בנושא הוצאת צו ירושה.

רק במקרים הבאים, ניתן להגיש בקשה מקוונת לצו ירושה (בשאר המקרים יש להגיש בקשה רגילה בכתב):

הנפטר הותיר אחריו רק צאצאים, הנפטר הותיר אחריו צאצאים ובן/ת זוג, הנפטר הותיר אחריו בן/ת זוג ואין צאצאים, אך הוריו עדיין החיים, הנפטר לא הותיר בן/ת זוג ואין צאצאים, אך הוריו חיים, כאשר מבקשי צו הירושה הם צאצאם, בן זוגו או הוריו של המנוח והם מיוצגים על-ידי עו"ד, ניתן להגיש את הבקשה אך ורק בצורה מקוונת.

הגשת בקשה מקוונת מזכה בהנחה של 15% מגובה האגרה.

הגשת בקשה בהליך רגיל (לא מקוון)

המבקש להנפיק צו ירושה צריך נדרש למלא טופס בקשה לצו ירושה, לחתום על התצהיר שבטופס, ולאמת את החתימה על-ידי עורך דין, נוטריון, שופט, דיין בבית דין דתי או ראש הרשות המקומית:

הן לבקשה הרגילה והן לטופס המקוון יש לצרף את המסמכים הבאים:

שוברי תשלום ששולמו בבנק הדואר או באמצעות האינטרנט (בן זוג, הורה, או ילד של מי שנפטר עקב פעולות מלחמה או איבה, או נפטר בשירות צבאי, פטורים מתשלום האגרות), תעודת פטירה מקורית של המנוח. אם המנוח היה תושב ישראל שנפטר בחו"ל, יש לצרף תמצית רישום ממשרד הפנים המציינת את תאריך פטירתו. תעודת פטירה (מקורית או צילום) של כל יורש אחר שנפטר.

אם קיימיםיורשים ה"מסתלקים" מחלקם בעיזבון כלומר שאינם דורשים את חלקם ומוותרים עליו, יש לצרף תצהירי הסתלקות מקוריים. לבקשה שמגיש עורך דין בשם המבקשים יש לצרף גם ייפוי כוח.

לשכת הרשם מעבירה עותק מהבקשה אל האפוטרופוס הכללי, שאמור בתוך 45 ימים באחת מהאפשרויות: אישור הבקשה / בקשה להשלמת פרטים חסרים / העברת התיק לדיון בבית המשפט לענייני משפחה. בעיתונות היומית תתפרסם הודעה על הגשת הבקשה, על מנת לאפשר הגשת התנגדויות לצו.

לאחר קבלת תגובת האפוטרופוס הכללי, ולאחר שחלפו המועדים להגשת התנגדויות, יינתן צו הירושה. בדרך כלל יישלח בדואר לכתובת המבקש או לעורך דין אשר ייצג אותו.

חשוב  לדעת כי בזמן האחרון הרשם לענייני ירושה עמוס בבקשות עקב המעבר לבקשות המקוונות וההליך יכול לארוך כמה חודשים. על כן יש להיעזר בסבלנות ולהמתין עד יום ההליך. לא ניתן לזרז או לקדם את ההליך בשום צורה. לאחר מתן הצו, הוא יימצא במאגר הממוחשב בלשכות הרשמים וניתן יהיה לקבלו בכל עת.

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדין
שתפו בווצאפ
עו"ד רובין

עו"ד רובין

נשמח לתת לכם שירות בעברית ובאנגלית. מעל 40 שנות ניסיון בעריכת דין. לייעוץ משפטי, חייגו: 02-563-77-68

מאמרים נוספים בתחום המשפטי