דיני המיסים בישראל

rubin logo

מדינת ישראל מנוהלת כידוע בידי הרשויות המבצעות בכללן משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, חברות ממשלתיות וגופים מוסדיים נוספים אחרים. הממשלה מוציאה אל הפועל פרויקטים שונים כל העת ולצורך מימונם משתמשת היא בכספי מיסים שמשלמים התושבים, עסקים, תיירים וכו'.

לשם גביית המיסים בצורה שוטפת וסדירה חוקקו ממשלות ישראל לדורותיהן חוקים מסדירים רבים בהיבטים שונים וכל אלו נקראים בשפה המשפטית המקצועית דיני מיסים – דינים אלו מפורטים לרוב ומתפרסמים ברשומות הרשמיות. היות ובמקרים רבים מדובר בדינים ארוכים ומורכבים, רבים במחוזותינו נוהגים להסתייע בגורמים שונים אשר בקיאים ומומחים בתחום החל במנהלי ורואי חשבון, יועצי מס, עורכי דין ואחרים ועד למאגרי מידע עדכניים ומקצועיים בתחום.

בין מיסים ישירים לעקיפים

באופן כללי ניתן להבחין בשני סוגי "משפחות" מיסים מרכזיות – מסים ישירים המוטלים על מבצעי הפעולות (מס הכנסה) ומיסים עקיפים שהינם מסים המוטלים על המוצר או השירות עצמו (מס ערך מוסף) – להלן סקירה קצרה על מספר מסים בולטים במחוזותינו:

  1. מס הכנסה: המס הבולט והמוביל בקרב המיסים הישירים. בישראל חישוב המס נעשה בעיקר על בסיס טריטוריאלי, כלומר אם הפעילות היא בתחומי ישראל הרי שהמבצע אותה חייב בתשלום מס בגינה. שיעורי המס משתנים בהתאם למבצע ונעים בין מס אפסי למדרגות מס של עד 55% לערך. כל אחד יכול לבצע תכנון מס ולהשתמש בכלים חוקיים שנקבעים ומאושרים על ידי המדינה. מס הכנסה הינו פרוגרסיבי ומשמעותו היא שככל שההכנסה גבוהה יותר, כן המס יהיה גבוה יותר. כך מנסה המדינה לקחת יותר מבעלי היכולת ולצמצם את המס הנגבה מאלו שמרוויחים מעט וברמה של שכר מינימום או מעט גבוה ממנו.
  2. מס חברות: מוטל על הכנסות של חברה – ישנן דילמות רבות בקשר לגובה מס זה והן קשורות בעידוד השקעות במדינה. ככל שהמס יהיה גבוה יותר כך "יבריח" משקיעים שיקימו את מפעליהם במדינות אחרות שגובות מס נמוך יותר. לעיתים, נקבעים רמות מיסוי נמוכות לחברות בינלאומיות שרוצות לפתוח סניפים בארץ מתוך מחשבה שהדבר יוביל להגדלת תעסוקה, למיסוי מהעובדים עצמם וכו' וכך הדבר יחפה על המס המופחת של החברה.
  3. מס רווחי הון: מוטל על הרווח ממכירת נכסים כאשר בקטגוריה זאת נמנים מס שבח שמוטל על מכירת נכסים, מסים על מכירת מניות של חברות ועוד.
  4. מס מעסיקים: מוטל על מעסיקים המשלמים משכורות לעובדיהם.

דמי בריאות וביטוח לאומי

מסים שכיחים נוספים במחוזותינו הם כמובן דמי הביטוח הלאומי שמשולמים הן על ידי מעסיקים, עובדים, עוסקים זעירים ולמעשה כל אחד. דמי ביטוח לאומי מושלמים גם על הכנסות מהשכרת נכסים למרות אלו לא נחשבים הכנסות מעבודה. דמי ביטוח בריאות שמשולמים מהכנסות של העובדים והמדינה משתמשת בהם למימון חלקי של מערכת הבריאות בישראל.

עו"ד מומחים המתמצאים בנבכי דיני המיסוי בישראל יכולים לסייע לכל נזקק ולתת תשובות בנושאים ומושגים שונים כמו כפל מס, מיסוי בארץ אל מול מיסוי בינלאומי, תכנון מס, איסור הלבנת הון, תכנון מכירת נכסים על מנת לשלם מס מופחת ככל האפשר ועוד.

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בלינקדין
שתפו בווצאפ
עו"ד רובין

עו"ד רובין

נשמח לתת לכם שירות בעברית ובאנגלית. מעל 40 שנות ניסיון בעריכת דין. לייעוץ משפטי, חייגו: 02-563-77-68

מאמרים נוספים בתחום המשפטי